Opvoedingsproject

Het opvoedingsproject van GVB De Springplank


Als één van de scholen van de Zusters der Christelijke Scholen van Vorselaar, staan we natuurlijk volledig achter het opvoedingsproject van deze scholengroep. We willen als school hieruit enkele aspecten benadrukken. Dit zijn aspecten, die het schoolteam erg belangrijk vindt, en die onze visie kunnen verduidelijken.


Graag willen we ervoor zorgen, dat iedereen zich welkom voelt in De Springplank. Dat de kinderen zich goed voelen op school en graag naar school komen, is prioritair. We zorgen hiervoor onder andere door een kindvriendelijke uitstraling te geven aan onze school en door aandacht te besteden aan de emotionele ontwikkeling van elk kind.


Samenwerking en samenhorigheid zijn twee begrippen, die we hoog in het vaandel voeren. In onze school worden regelmatig activiteiten georganiseerd, waarbij kinderen, (groot)ouders en leerkrachten samenwerken. Het gaat hier zowel over activiteiten in één klas, als om activiteiten en projecten binnen verschillende klassen of zelfs binnen de hele school. Enkele voorbeelden hiervan zijn onze dansdagen, integratieactiviteiten, lezen met lees(groot)ouders, gezelschapsspellen spelen, …


Ook wordt er steeds tijd gemaakt voor overleg over kinderen. Een intense samenwerking tussen alle partijen (leerkrachten, zorgleerkracht, ouders, CLB, directie en externe zorgverleners) moet een oplossing bieden bij problemen op cognitief, emotioneel of sociaal vlak.


De school is een plaats, waar veel mensen elkaar ontmoeten. Mensen, die allemaal begaan zijn met de opvoeding van de kinderen. Om de ontwikkeling van het kind optimaal te laten verlopen, is de inzet van iedereen nodig. Hiervoor is een goede wederzijdse communicatie essentieel. Onze website, infoavonden, oudercontacten, infobrieven, schoolkranten, rapporten, … moeten ouders helpen om de ontwikkeling van hun kind optimaal te volgen.


Bovendien vindt de school het een meerwaarde om ouders en grootouders te betrekken bij activiteiten op school: leesouders, zwemouders, knutselouders, spelletjesouders, kookouders, …


Soms tonen kinderen in schools verband hun talenten aan ouders en grootouders: grootouderfeest, fata morgana, zangavond, schoolfeest, tentoonstelling, ...


Op school krijgt het kind een brede waaier aan ontwikkelingskansen. Hierbij streven we naar de totale ontwikkeling van het kind. Dit uit zich op verschillende vlakken:


- Op sportief vlak: sportdagen, veldloop, dansdag, middagsport, speelkoffer op de speelplaats, speeltuigen op speelplaats, ...


- Op cultureel vlak: toneel spelen en bekijken, poppenkast, bezoek aan de bibliotheek, film, zangavond, muzische activiteiten, ...


- Op sociaal vlak: activiteiten met RVT Lindelo, grootouderfeest, acties voor het goede doel (damiaanactie, welzijnszorg, broederlijk delen, …), werken rond sociale vaardigheden, leerlingenraad, ...


- Op cognitief vlak: leren op eigen niveau, zorg voor elk kind, ...


- Op gelovig vlak: een eigentijdse geloofsopvoeding met respect voor andere culturen en godsdiensten, ...


Uiteraard is de school een plaats waar kinderen leren. Kinderen verwerven in hun schoolloopbaan heel wat kennis en vaardigheden. Hiervoor wordt de ontwikkeling van elk kind gestimuleerd, om het zo de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen te laten behalen. Hierbij volgen we de evolutie van het kind nauwgezet op door middel van observaties en toetsen.


De school is niet enkel een plaats om te leren, maar vooral een plaats om te leven. Kinderen krijgen de kans om op te groeien tot sterke persoonlijkheden. Hierbij vinden we het meegeven van waarden en normen belangrijk. Daarnaast proberen we de eigenheid van elk kind te laten ontplooien. Kinderen leren ook omgaan met de sterkere en de zwakkere eigenschappen van henzelf en van anderen. Ze leren openstaan voor andere visies en leren respect te tonen voor de mening en de eigenheid van anderen.


In De Springplank krijgen kinderen de kans en de ondersteuning om hun talenten te ontplooien, om zo op te groeien tot mooie en sterke mensen met een ruime blik op de wereld en respect voor de anderen.


Opvoedingsproject Zusters der Christelijke Scholen Vorselaar

Inleiding

We leven in een unieke tijd want de tijd kantelt.

Daarom is dit bij uitstek een tijd om op te voeden.

Iedereen is door deze kentering getekend: jong en oud.

We staan dan ook voor de uitdaging - samen - te kiezen voor een nieuwe toekomst.

Een opvoeding op de maat van morgen heeft opvoeders nodig die getuigen van hoop en die leven vanuit het evangelie.

Lodewijk Donche was zo een man. Hij leefde vanuit een bewogenheid die andere mensen, zelfs tot op vandaag in beweging zet.

Hij werd gegrepen door Jezus Christus en koos onvoorwaardelijk voor een leven in dienst van de armen van zijn tijd.

Hij wilde Jezus nadoen en koos uit het evangelie een zestal basishoudingen als pijlers voor zijn opvoedingsproject en hij beklemtoonde dat opvoeding:

  1. gericht is op het leven,

  2. streeft naar de totale persoonsvorming,

  3. getuigd van een voorkeurliefde voor de zwaksten,

  4. steunt op een persoonsbevorderende relatie,

  5. grote zorg betoont voor een eigentijdse geloofsopvoeding,

  6. kracht haalt uit samenwerking en communio.

  7. Lodewijk Donche was een visionair. Hij had een aanstekelijke visie die hertaald in deze tijd een mobiliserend project aanbiedt.

1 Onze opvoeding is gericht op het leven

Het leven van kinderen en opvoeders is getekend door onzekerheid omdat de wegwijzers naar het geluk in alle richtingen staan.

Daarom moeten we als opvoeders hen de waarden waarin we zelf geloven consequent voorleven.

2 Onze opvoeding streeft naar totale persoonsvorming

Het is een eerste en boeiende opdracht in elk kind zoveel mogelijk talenten van het hoofd, het hart en de handen te ontdekken en te ontwikkelen.

We streven dan ook naar zowel een hoog leerpeil als naar een brede vorming.

Onze maatschappij heeft haar opvatting over wat een jonge burger moet kennen, kunnen en doen in deze samenleving uitgeschreven onder de vorm van ontwikkelingsdoelen en eindtermen.

Daarvoor zetten we ons sterk in.

3 Onze opvoeding getuigt van een voorkeurliefde voor de zwaksten

Alle kinderen zonder onderscheid van rang of stand, kleur of ras zijn bij ons welkom. Toch proberen we vooral oog te hebben voor kinderen die een aangepaste opvang nodig hebben.

Opvoeders die kiezen voor de zwaksten hebben vooral ook aandacht voor de leerzwakke en leervertraagde leerlingen.

Zij zoeken voortdurend naar vormen van differentiatie en aangepaste leerhulp en begeleiding.

4 Onze opvoeding steunt op een persoonsbevorderende relatie

We pleiten voor een alerte en warme nabijheid bij de leerlingen. We verwachten dat de opvoeders veel bij de kinderen zijn: niet enkel maar fysiek, maar met een genegen aandacht.

Nabij willen zijn is opvoeden met hartelijkheid: leerlingen laten voelen dat men van harte les geeft en een hart heeft voor wat hen raakt.

Het huidige tijdsklimaat vraagt ook om vastberadenheid in de opvoeding. De jeugd heeft de behoefte aan opvoeders die hen durven confronteren met grenzen en het durven opvorderen om trouw te zijn aan hun diepste verlangens.

5 Onze opvoeding heeft een zorg voor eigentijdse geloofsopvoeding

We leven in een tijd die God in sterke mate doodzwijgt, terwijl er bij de jeugd toch een religieuze honger sluimert. Daarom is het goed dat we bij voorkeur in een nieuwe taal de goede boodschap doorvertellen.

Deze tijd vraagt om een vernieuwd godsdienstonderricht dat de jeugd niet zozeer helpt geloven in een leer, maar helpt leren in geloof en haar via een cultuur van de stilte op weg zet naar een herontdekking van een cultuur van het gebed.

6 Onze opvoeding haalt kracht uit een goede samenwerking

Dit opvoedingsproject zal maar lukken als we als groep streven naar eensgezindheid rond het essentiële en we elkaar bemoedigen in elkaars gaven.

Nawoord

Dit waardenaanbod is een oproep tot alle onderwijspartners om er een toekomstgericht levens- en leerproject van te maken ten gunste van de kinderen dien ons worden toevertrouwd.

Deze opdracht moet ons dan ook motiveren om voortdurend bekommerd te zijn om kwaliteit: om dit project via een schoolwerkplan om te zetten in concrete, haarlbare en verifieerbare praktijkdoelen.

vzw Zusters der Christelijke Scholen

Markt 19, 2290 Vorselaar

https://www.zustersvorselaar.be/